top of page
  • TALENTBRIEF

Jeste li spremni za ulogu managera?

Ne želi svatko biti voditelj ili manager, niti svatko može raditi taj posao, a samo mali broj ljudi to može raditi iznimno dobro. Nisu svi uspješni voditelji slični. Razlikuju se načinom i pristupom radu ili prema vrsti okruženja koje preferiraju. Neki vole brz i dinamičan tempo s puno promjena; drugi više vole organizirane strukture i sustave koji su definirani pravilima i rijetko se mijenjaju. Ipak, čini se da je jedna stvar koja je zajednička uspješnim voditeljima je da se dobro slažu s ljudima. Iako postoje mnoge vrste i stilovi, voditelji u svakoj organizaciji dijele neke osnovne dužnosti i kvalitete, kao što su sljedeće:


Voditelji planiraju, organiziraju, određuju prioritete i upravljaju troškovima.

Voditelji planiraju projekte i sastanke, odlučuju koje zadatke treba odraditi i tko će ih napraviti, osiguravaju da se postignu ciljevi i uspostavljaju i pridržavaju se planiranih troškova. Dobar voditelj ima sposobnost svakodnevno prioritizirati i organizirati puno aktivnosti, e-mailova, telefonskih poziva, sastanaka i novih zadataka.


Voditelji analiziraju, procjenjuju, delegiraju i pokreću aktivnosti.

Sposobnost prepoznavanja problema, razmatranje rješenja, postavljanje realnih ciljeva, izrada strategije te dodijeljivanje zadataka i prepuštanje odgovornosti pravim ljudima znak je dobrog voditelja. Voditelj također mora moći procijeniti vještine, znanja i sposobnosti svojih zaposlenika; pratiti statuse projekata i napredak rada i učiniti ono što je potrebno za postizanje ciljeva i ispunjavanje rokova. Velike projekte ne može napraviti samo jedna osoba. Voditelji znaju što delegirati, kako delegirati i kome delegirati kako bi učinkovito izvršili posao. (Delegirati znači dodijeliti i rasporediti zadatke na druge članove tima. Voditelj često dobije zadatke od drugih voditelja ili svojih nadređenih koje onda nije moguće samostalno odraditi, već je potrebno delegirati ili rasporediti ih svom timu).


Voditelji dobro komuniciraju i daju feedback.

U tvrtkama se često može čuti kako zaposlenici nisu informirani oko bitnih događanju u tvrtkama, naročito u periodima određenih izazova, lošijeg poslovanja, otpuštanja. Voditelj koji redovito obavještava zaposlenike i odgovara na njihova pitanja iskreno će im reći kakvi su izazovi pred organizacijom i osigurati da su zaposlenici osjećaju informirano i povezano s tvrtkom. Feedback je jedan od najmoćnijih alata kako bi usmjerili zaposlenike i njihov razvoj. Dobri manageri to razumiju i rade na sebi kako bi bili vješti dati zaposlenicima dobar feedback.


Voditelji su često pozvani održati sastanke s desecima ljudi, a možda i ponekad predstavljati tvrtku u medijima ili konferencijama.

Za većinu ljudi prilično je zastrašujuće govoriti u javnosti. Dobro je raditi na vještinama javnog nastupa i prezentiranja. Voditelji koji nisu savladali ovaj segment svog posla vrlo često gube autoritet i vjerodostojnost.


Dio voditeljske odgovornosti je i priopćavanje misije tvrtke, odgovornosti, politike, postupaka i procesa o radu i očekivanja tvrtke i odjela, osobno ili u pisanom obliku.

Dobro i jasno pismeno izražavanje je poput bilo koje druge vještine - možete naučiti kako biti bolji samo s praksom. Postoji puno resursa koji će vam pomoći, od knjiga do radionica. U nastavku pročitajte kakvi su to dobri voditelji, kako bi jednog dana mogli postati takvi, ili kako bi ih mogli cijeniti kada se jednom susretnete s takvim.





Tko su dobri voditelji?


Dobri voditelji odgovorni su za iste vrste zadataka kao i osrednji voditelji, ali ih učinkovitije ostvaruju te usput uspijevaju održati dobre profesionalne odnose. Posebno dobri voditelji posjeduju određene vještine koje ih dodatno izdvajaju.


Dobri voditelji grade timove, mentoriraju i osnažuju radnike.

Timski rad bitan je za većinu poslova i zadataka. Potaknuti suradnju unutar timova je jedna od najsnažnijih kvaliteta dobrih voditelja. Voditelj u takvim situacijama mora potisnuti svoj ego. Dobro je educirati se kako voditi sastanke, slušati mišljenja drugih i konstruktivno diskutirati.


Dobar voditelj vjeruje svojim zaposlenicima i daje im slobodu postavljanja pitanja i preuzimanja odgovornosti za svoj rad.

Dobar voditelj prepoznaje jedinstvene vještine svakog radnika i oslanja se na njih u područjima u kojima je njihova stručnost izražena. Umjesto da se osjećaju ugroženim od strane stručnjaka koji se razvijaju u svojim odjelima, dobar voditelj ima vremena razvijati, prenositi znanje i mentorirati druge, siguran u spoznaji da će se njihovi uspjesi i na voditelja odražavati pozitivno u organizaciji.


Dobri voditelji vode, motiviraju i nagrađuju.

Voditelji ne mogu nikoga natjerati da radi svoj posao, sve što mogu učiniti jest pitati. Dobri voditelji to znaju postići bez da djeluju poput tiranina. Jedno istraživanje je pokazalo kako znatno viši krvni tlak imaju zaposlenici koji su radili za voditelje koji im se nisu sviđali. Procjenjuje se da negativni i neangažirani radnici stvaraju gubitke od stotine milijardi dolara godišnje. Dobar voditelj ne traži načine kako motivirati zaposlenike, već traži načine kako pomoći zaposlenicima da se sami motiviraju. U knjizi "Zašto radimo ono što radimo: Razumijevanje samo-motivacije" (E. Deci) odlično je napisano - ljudi su visoko motivirani na mjestima gdje se osjećaju povezani, imaju slobodu u radu i stručni.


Dobri voditelji trude se inspirirati i motivirati svoje radnike ne pokušavajući ih pretvoriti u nekoga drugog.

Umjesto toga, nastoje otkriti vrline svakog zaposlenika i prilagoditi se s odgovarajućim zadacima na kojima mogu biti uspješni. Kada zaposlenik osjeti vlastiti doprinos u svom radu, on će se osjećati odgovornim za posao, motiviran za dobro obavljanje zadataka i oporavak u slučaju neuspjeha. Dobar voditelj zna kada surađivati, kada će se povući i dopustiti da netko drugi dobije zasluge za dobro obavljen posao, a također kada će preuzeti odgovornost.


Dobri voditelji slušaju, mogu se nositi s pritiskom i dobro opažaju.

Izuzetni voditelji imaju visoku emocionalnu inteligenciju. Slušanje, suočavanje s izazovima, samosvijest i ustrajnost su obilježja emocionalne inteligencije. Siguran, samosvjestan voditelj neće podleći stresu, frustraciji ili ljutnji na svaki mali izazov. Voditelji mogu osjetiti pritisak, ali ga neće iskoristiti kao izgovor za okrivljavanje drugih za svoje vlastite pogreške ili neprofesionalno ponašanje u teškim vremenima.

56 views

Comments


bottom of page