top of page
Vladimir Benić

Direktori imaju najteži posao u ovoj krizi, ali čini se da im je lakše nego ostalima

Updated: May 12, 2021

Opet sjajno istraživanje iz Microsofta kojim su pokušali razumjeti što se točno događa s njihovom radnom snagom u proteklih godinu dana.

Identificirali su 7 glavnih trendova, a donose i neke iznimne zaključke koji trebaju poslužiti za promišljanja oko organizacije rada, uredskog i onog od kuće.


7 trendova hibridnog modela rada koje treba razumjeti svaki lider


TREND 1. Fleksibilno radno vrijeme će ostati trajna opcija

Čak 70% radnika navelo je kako žele da i u budućnosti imaju fleksibilno radno vrijeme, iako 65% želi u većoj mjeri provesti više vremena sa svojim timom u interakciji uživo.


66% vodećih ljudi svojih organizacija izrazili su potrebu prilagoditi uredski prostor hibridnim modelima rada.


Radnici žele fleskibilnost, ali velik broj njih ima i puno izazova u radu od kuće. 42% istaknulo je kako im nedostaju osnovne uredske potrepštine kod kuće, 10% nema adekvatnu internet vezu kako bi nesmetano obavljali svoj posao, a samo 50% navodi kako im poslodavac pomaže u troškovima koje imaju zbog rada od kuće.


TREND 2. Lideri su izgubili kontakt sa zaposlenicima i čini se da im je bolje nego ostalim segmentima radnika


Lideri su skupina zaposlenika koja najviše uživa u ovakvom modelu rada. Osim što ih čak 61% navodi kako im je odlično na poslu, u većoj mjeri i ističu bolje odnose s kolegama i drugim liderima te uzimaju više dana alociranog godišnjeg odmora nego je to uobičajeno.


S druge strane, zaposlenici koji nisu na voditeljskim pozicija se osjećaju "isključeno".

37% radnika navodi kako smatraju da organizacije traže previše od njih u ovakvom periodu. Najteže je Gen Z generaciji (od 18 do 25 godina starosti koji su u radnom odnosu), novim radnicima te ženama i frontline radnicima (primjerice prodavači, dostavljači, zdravstveni radnici i slično).


TREND 3. Viša produktivnost zamagljuje iscrpljenost radnika i veliku zagušenost digitalnom komunikacijom


54% radnika osjeća se pretrpano poslom, 39% se osjeća iscrpljeno i umorno te 20% navodi kako smatraju da njihovog poslodavca nije briga za ravnotežu njihovog privatnog i poslovnog života.


Ono što jako zabrinjava je sljedeći trend:



Slika pokazuje trend rasta dužine trajanja sastanaka i korištenja chat-a za komunikaciju:

  • Na razini tjedna se udvostručilio vrijeme provedeno na Teams sastancima (2.5x globalno).

  • Prosječno trajanje sastanka je 10 minuta duže (s prosječnih 35 na 45 minuta).

  • Teams chat komunikacija nakon radnog vremena je 42% veća u usporedbi veljača 2021. i veljača 2020.

  • 50% radnika odgovara na Teams chat unutar 5 minuta. To vrijeme odgovora se nije promijenilo iako je značajno više komunikacije putem chat-a.

  • Prosječan korisnik Teams-a šalje tjedno 45% više poruka.


TREND 4. Gen Z generaciji je sve teže i treba pronaći način kako poboljšati njihovo iskustvo rada


Veća je vjerojatnost kako će osobe starosti između 18 i 25 godina biti samci i na početku karijere te u većoj mjeri osjećati posljedice izolacije, teže se motivirati za posao ili dobiti kvalitetnu podršku te biti manje plaćeni što utječe na mogućnost organizacije adekvatnih radnih uvjeta.

Čak 66% Gen Z radnika navelo je u istraživanju kako im je vrlo teško ili kako jedva preživljavaju, u većoj mjeri im je teže balansirati privatni i poslovni život te se osjećaju u većoj mjer iscrpljeni nakon radnog dana.


Ovo je posebno osjetljiv segment zaposlenika, njihov doprinos bit će ključan, a ako su im prva radna iskustva pod utjecajem rada od kuće i malo interakcija stresna, to će utjecati i na njihove radne stavove i motivaciju i u budućnosti.


TREND 5. Sve manje umrežavanja smanjuje potencijal za inovacijama


Trendovi suradnje u Microsoftu pokazuju da su interakcije s našim neposrednim timom ili bliskom mrežom povećane s prelaskom na rad od kuće. Međutim, naše vanjske interakcije izvan tog užeg tima su se smanjile.


Organizacijama se godinama bore protiv takozvanih "silos" efekata poznatih kao ubojicama suradnje i produktivnosti. Čini se da je rad od kuće ponovno produbio takav efekt odvojenosti između odjela. To je posebno značajno za naše tržište budući da smo po istraživanju među zemljama koje najmanje surađuju unutar tvrtke (Global Talent Report).


Takav trend vidi se u i Teams chatovima, gdje se konverzacije smanjuju i iz većih grupa sele u manje grupe ili na 1-1 chat.


TREND 6. Autentičnost će doprinijeti rastu produktivnosti i well-beingu


Tvrtke su uglavnom pokušavale potaknuti timski duh poticanjem ljudi na slobodnije izražavanje vlastitih osobnosti, ali uglavnom su se takva ponašanja manje pokazivala na radnom mjestu u uredima. Sada se taj trend okrenuo i zbog rada od kuće ljudi se osjećaju povezanije.

20% kolega je virtualno upoznalo kućne ljubimce svojih kolega ili članove obitelji, a čak 17% je plakalo pred svojim kolegom/kolegicom s posla.

Radnici koji su u istraživanju istaknuli bolje povezanost s kolegama osjećali su se i produktivnije i općenito bolje.


Ključan segment je poticati uključenost i autentičnost između svih grupa, budući da su u određenim dijelovima tvrtke, zaposlenici koji pripadaju manjinama istaknuli kako im je teže povezati se s kolegama i kako su se u manjoj mjeri osjećali uključeno.


TREND 7. U hibridnom svijetu rada, talenti su dostupni svugdje


Ovaj trend u najvećoj mjeri demokratizira pristup prilikama za posao i boljim karijerama.

46% remote radnika razmatra preseliti upravo zbog toga što mogu raditi od kuće. Oglasi za posao koji su se odnosili na rad od kuće porastao je 5x, gledano Linkedin objave poslova od ožujka do prosinca 2020. godine.





Kako iskoristiti ove trendove i izbjeći glavne rizike


Odluke koje danas donosite utjecat će na vašu organizaciju u godinama koje dolaze - od toga kako oblikujete radnu kulturu, do toga kako privlačite i zadržavate radnike te do toga kako ćete reagirati na promjene u okolini i buduće inovacije.


Razmislite kako olakšati radnicima obavljanje posla u fleksibilnom obliku rada


Postavite si ova kritična pitanja:

• Kako se ljudi osjećaju i što im treba?

• Tko će moći raditi na daljinu?

• Tko će trebati dolaziti u ured i na koliko vremena?

• Kad ljudi rade zadatke koji zahtijevaju koncentraciju, gdje će to raditi?

• Kako izgleda suradnja i timski rad u našoj organizaciji?


Svaka tvrtka treba plan koji će ljude staviti u središnje mjesto, odgovarajuće procese i pravila, uvjete na radnom mjestu i tehnologiju koja će omogućiti rad.


Borite se protiv digitalne iscrpljenosti


Prvi korak je zapravo raditi manje. Jared Spataro iz Microsofta kaže: „Pogledajte aktivnosti svojih timova i odredite prioritete. Pronađi načine kako biste smanjili opterećenje zaposlenika."

Razmotrite gdje možete angažirati dodatno osoblje ili resurse koji bi pomogli kolegama da lakše upravljaju radnim opterećenjem i fokusiraju se na ključne zadatke.


U digitalnom svijetu komunikacije, informacija je previše i može izazvati stalno stanje panike.

Aktivno razmišljajte o tome kako uvesti više asinkrone suradnje pa zaposlenici mogu manje vremena provoditi na sastancima. U prošlom Briefu urednika pisao sam o vještinama pisane komunikacije koje će postati ključne za budući rad. To će ljudima dati veću fleksibilnost u strukturiranju dana, stvoriti više vremena za usredotočeni rad na zadacima, smanjiti umor i dati im vremena i energije kako bi na poslu bili u svojoj najboljoj verziji.


Najvažnije - prihvatite kulturu u kojoj je odmor i pauza od posla poticana i u kojoj se poštuje odmor kolega.


Dizajnirajte iskustva rada (employee experience) kako bi se bili u poziciji natjecati za najbolje i zadržati ih


U Microsoftu, manageri slijede ovaj model ponašanja - Model, Coach, Care - i primijetili su mjerljiv pozitivan utjecaj na zaposlenike koji rade od kuće ako su manageri svojim ponašanjem pokazali (modelirali) da je well-being bitan, kada su trenirali zaposlenike u postavljanju prioriteta i pokazali brigu i podršku za svakog člana svog tima.


HR lideri trebali bi analizirati razne employee journey procese, naročito onboarding proces, udvostručiti podršku za zaposlenike na početku karijere kako bi osigurali da se mogu kvalitetnije uključiti u posao, osjećati doprinos i ostvariti svoje ambicije.


Više digitalnih interakcija i stresa rezultiralo je da se mnogi zaposlenici osjećaju prezaposleno i usamljeno ili odvojeno od timova. HR lideri bi trebali razmotriti kako wellness programi i politike rada utječu na svaku skupinu radnika. Povećana je potreba za platformom koja olakšava razumijevanje teme well-beinga zaposlenicima, pruža im bitna znanja, potiče na angažman i zajedničko učenje ili razmjenu znanja.


A vi, kako ste?

____________________


Istraživanje Work Trend Index provedeno je neovisnim istraživanjem tvrtke Edelman Data x Intelligence, između 31.092 stalno zaposlenih ili samozaposlenih na 31 tržištu u periodu od 12. siječnja 2021

25. siječnja 2021. Anketirano je najmanje 1.000 radnika s punim radnim vremenom na svakom tržištu.


Tržišta u istraživanju: Argentina, Australija, Brazil, Kanada, Kina, Kolumbija, Češka, Finska, Francuska, Njemačka, Hong Kong, Indija, Indonezija, Italija, Japan, Malezija, Meksiko, Nizozemska, Novi Zeland, Filipini, Poljska, Singapur, Južna Koreja, Španjolska, Švedska, Švicarska, Tajvan, Tajland, Ujedinjeno Kraljevstvo, Sjedinjene Države i Vijetnam.


Detalje istraživanja možete pročitati ovdje.




Comentarios


bottom of page