• Vladimir Benić

Studenti očekuju 25% veće plaće od tržišnih na svom prvom poslu

Updated: Apr 16

Imamo prve rezultate studentskog istraživanja o plaćama i odabiru posla na uzorku od 100 studentica i studenata iz Hrvatske. Istraživanje nastavljamo do kraja godine te se nadamo proširiti grupu ispitanika.


Trenutna struktura ispitanika:



Ispitanici su dodatno grupirani u 3 skupine kako bismo mogli pratiti preferencije prema tim grupama:

  • "Business" persone (studenti s fakulteta koji su vezani za ekonomiju, management),

  • "STEM" persone (studenti s tehničkih i informatičkih fakulteta),

  • "Društvene" persone (studenti s fakulteta društvenih usmjerenja).

Ciljevi istraživanja


Osnovni cilj ovog istraživanja je omogućiti poslodavcima korisne informacije u razumijevanju preferencija studentske populacije.

Većini poslodavaca studentska populacija predstavlja važan izvor za zapošljavanje. Studenti sve više razumiju svoju poziciju na tržištu rada i očekuju sve više od poslodavaca. Kontinuiranim provođenjem ovog istraživanja želimo bolje razumjeti očekivanja i potrebe studenata te pratiti kako se te promjene i očekivanja mijenjaju s vremenom.

Sekundarni cilj je utjecati na način na koji studenti promišljaju o svojim karijernim odlukama.

Upitnik je strukturiran na način da kandidatima pruža informacije koje faktore bi trebali analizirati kada se prijavljuju na neki posao te zbog metode rangiranja faktora trebaju razmisliti kakve su njihove preferencije po navedenim faktorima. Nadamo se kako će samo ispunjavanje upitnika u nekoj mjeri dovesti do više strukturiranih odluka kod stvarnog odabira poslova.

Plaće, očekivana i željena razina plaća na prvom poslu

Zanimljivo je bilo promatrati očekivanu razinu plaće i razlike između žena i muškaraca.


Business profili: žene očekuju 13% manju plaću od muških kolega na prvom poslu

STEM profili: žene očekuju 13% manju plaću od muških kolega

Društevni profili: žene očekuju čak 21% manju plaću od muških kolega

Očekivano, najvišu razinu plaća očekuju STEM studenti i to muškarci, koji očekuju neto mjesečnu plaću od 7.160 HRK.


Segmenti istraživanja

Što vas najviše privuče u oglasu na posao? STEM persone:


Koji su najvažniji faktori na temelju kojih ćete se prijaviti na posao? Svi ispitanici:



Primjer zaključaka - Business persona - Muškarci



Studentima poslovnih usmjerenja najvažnija je edukacija i razvoj na poslu te fokus na rezultate rada, a manje na vrijeme provedeno na poslu od 9 do 17 h. Čak 50% navodi kako im povlastice kao besplatan doručak, kava i voće nisu bitan faktor koji će ih privući kod odluke o poslu.

U većoj mjeri su motivirani ekstrinzičnim faktorima kao što je mogućnost ostvarivanja dobro plaćene karijere i zadovoljstvo nadređenih zbog dobro odrađenog posla, a manje kao nešto što će ih ispunjavati, što im je zanimljivo i angažirajuće.

Teško će ih biti privući plaćenim zdravstvenim pregledima, popustima na vlastite usluge/proizvode, voćem, sportskim klubovima. S obzirom na razliku očekivane plaće i one koja ih čeka na tržištu, možda će bolji pristup biti troškova benefita koji im nisu atraktivni umjeriti na rast plaća i snažnije povezati rast plaće i produktivnost rada.


Atraktivnost poslodavaca?


Iako je manji uzorak u pitanju, svaki ispitanik je mogao navesti maksimalno 9 različitih tvrtki u 3 segmenta - tvrtke u kojima žele ostvariti prvi posao, tvrtke za koje smatraju da imaju najbolju atmosferu i tvrtke za koje smatraju kako najviše ulažu u zaposlenike. Kako je velika disperzija odgovora pokazuje podatak kako su ispitanici naveli čak 174 različite tvrtke kao odgovore na ta pitanja. Zašto je bitno promatrati segmente studenata, a sve zajedno? Zato jer je puno važnije biti top poslodavac u segmentu koji vam je bitan, u odnosu na generalnu percepciju o tome kakav ste poslodavac.

Primjerice dm-drogerie markt kao često istican poželjan poslodavac nije u prvih 10 poslodavaca STEM profilima, kao niti Društenim profilima studenata, dok Business profili u većoj mjeri ističu dm kao poslodavca gdje je dobra atmosfera i gdje se ulaže u zaposlenike. Zanimljivo je kako se neke od velikih tvrtki s dobrim budgetima za oglašavanje, uopće ne spominju u ovom trenutku, na ovom broju ispitanika.

Istraživanje nastavljamo - budite dragi i podijelite link kako bismo pokušali proširiti rezultate i na druge gradove i sveučilišne centre u Hrvatskoj i naučili još nešto više o tome što studentima očekuju od posla.

329 views