• Ana Spasojević

Brief s Anom: Do More, Be Kind, Move Fast

Znamo da se uloga HR-a u organizaciji može promatrati operativno i strateški, odnosno kroz prizmu utjecaja na procese i utjecaja na ljude. Teško je izdvojiti jednu stvar koja je najvažnija kad se tu radi o spletu raznovrsnih stakeholdera i usluga, no kad bih morala, onda bih rekla da je najvažnije da HR bude „socijalno ljepilo“ koje će poticati i potpomagati razumijevanje, procese i kulturu koji će osnažiti i pojedince i timove da budu najbolji što mogu biti. HR-ovci trebaju biti agenti promjene, strateški partneri biznisu i podrška zaposlenicima te uspješno žonglirati između tih uloga.

Anja Oppenheim Barešić je Head of People and Culture u Q agency, magistra psihologije koja je

kroz svoju karijeru prošla veliku internacionalnu banku, srednje veliku državnu firmu koja se bavi

jako specifičnom djelatnošću i naposljetku došla u privatnu IT tvrtku koja ubrzano raste. Više o iskustvima i inspirativnim idejama Anje saznajte u nastavku ovog Briefa s Anom.




Poslovna organizacija nije stroj već živi organizam, a život tim organizmima udahnjuju ljudi. Biznis

će uvijek biti orijentiran na proizvode, klijente, tržišta, financijske pokazatelje, a HR-u će u fokusu biti

ljudi koji te proizvode prodaju, koji s tim klijentima razgovaraju i u konačnici koji svojim radom

doprinose dobrim financijskim pokazateljima tvrtke. HR je partner u ostvarivanju poslovnih ciljeva i

djeluje podržavajući strategiju, viziju i vrijednosti kompanije. HR razumije povezanost između

zadovoljstva zaposlenika i zadovoljstva klijenata i posljedično, profitabilnosti, produktivnosti. HR

promiče i gradi kulturu kompanije, čuvar je etičkih vrijednosti kompanije. Osim toga, radi na imidžu

kompanije i privlačenju kvalitetnih ljudi te na razvoju i zadržavanju tih ljudi. Veseli me pomak u

percepciji HR-a kao administrativne funkcije na stratešku i partnersku funkciju, no na tome i dalje svi

mi HR-ovci moramo aktivno raditi.


Organizacijska vs klinička psihologija

 

Još tijekom studija psihologije dvoumila sam se između karijere u organizacijskoj ili kliničkoj psihologiji pa sam tako tražila prilike koje bi mi pomogle razriješiti tu nedoumicu. Studentsku praksu odradila sam u psihijatrijskoj bolnici i u Coca Coli, a prvi studentski posao bio mi je u HR-u Zagrebačke banke. Studentski posao se pretvorio u ponudu za odrađivanje pripravničkog staža, a potom i za stalno zaposlenje u ulozi specijalistice za pribavljanje i upravljanje brendom poslodavca.

Danas sam sretna što sam upravo ondje započela svoju karijeru i dobila izvrsne temelje za rad u HR-

u na čemu sam zahvalna svojoj mentorici i ostalim kolegama. Iako sam osjećala da u ZABA-i imam još

puno za naučiti i taj motiv me “vukao” da ostanem, želja da se okušam u nečemu poprilično različitom

je bila jača.


Posao kontrolora letenja bio mi je toliko zanimljiv da je bio i tema jednog seminarskog rada na fakultetu i zaista nisam mogla ni sanjati da ću dobiti priliku raditi kao psiholog u Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe. Ondje sam provela 3 godine baveći se prvenstveno selekcijom, edukacijom i pružanjem savjetodavne podrške. Iskustvo selekcije kontrolora letenja od 1200 prijavljenih kandidata na 12 odabranih u rigoroznom selekcijskom postupku bilo je neprocjenjivo jer ga nisam mogla steći nigdje drugdje u Hrvatskoj.


U Q sam došla 3 mjeseca prije početka pandemije tako da sam ustvari većinu vremena provela radeći od kuće što HR-ovskom opisu posla ne ide na ruku. Unatoč tome, uspjeli smo u ovom izazovnom periodu podići HR na novu razinu, zaposliti više od 170 ljudi, uspostaviti nove procese i podići zadovoljstvo zaposlenika.

 

Interes prema radu u kliničkoj psihologiji sam zamijenila psihoterapijskom edukacijom. Naime, nakon studija sam upisala edukaciju iz bihevioralno-kognitivnih terapija, završila drugi stupanj i trenutno se, izvan posla u Q-u, bavim i  psihološkim savjetovanjem studenata u Studentskom savjetovalištu Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

 

Do More, Be Kind, Move Fast 


Q agency je IT tvrtka, točnije softverska i dizajn agencija koja klijentima radi custom-made rješenja

za sve što im softverski treba, od aplikacija preko web stranica  do internetskih trgovina. Naši klijenti

su tvrtke poput Novartisa, Coca Cole, Manpowera i Volkswagena, a 9 od 10 naših najvećih klijenata

su svjetski lideri u svojoj industriji.

 

Imamo više od 210 stručnjaka, radimo u 20 zemalja svijeta, imamo urede u New Yorku, Belfastu,

Zurichu, a uskoro i Londonu. Prema Deloitteu, jedna smo od najbrže rastućih softverskih agencija u Europi, a prema Clutchu (vodećoj svjetskoj platformi za rangiranje tehnoloških tvrtki) već godinu dana smo u top 20 najboljih development tvrtki u svijetu. Prošle godine dobili smo nagradu za najboljeg poslodavca u kategoriji srednjih tvrtki i na to smo posebno ponosni. Imamo zadovoljne zaposlenike što mjerimo kroz Peakon (jedna od vodećih platformi za mjerenje engagementa). U ukupnoj mjeri angažiranosti (engagement scoreu) nalazimo se u top 5% IT kompanija u svijetu (koje koriste Peakon), a njih je preko 500.

 

Naše vrijednosti su Do More, Be Kind i Move Fast. Pragmatični smo, volimo pojednostaviti stvari i

trudimo se biti brzi u donošenju odluke. Držimo do svoje riječi i obećanja, cijenimo različitosti i uvijek

nađemo vremena da pomognemo jedni drugima. Klijentima i kolegama isporučujemo više od

očekivanog i orijentirani smo na pronalaženje rješenja. Naše vrijednosti podržavaju viziju tvrtke i

oblikuju njezinu kulturu.Težimo izvrsnosti i zaista naporno radimo, no pritom se ne propuštamo družiti

i dobro zabaviti. Ako ste se prepoznali u ovom opisu, javite nam se - ove godine zapošljavamo 120

novih ljudi!


People and Culture – za stvarno!


Odnedavno se HR tim u Q-u podijelio na dva tima kako bismo se mogli dublje posvetiti područjima

kojima se bavimo. Talent tim, koji ima 4 člana, prvenstveno se bavi regrutacijom i selekcijom te djeluju

kao Key Account Manageri našim klijentima, čime čine most između HR-a i biznisa. Moj tim se

preimenovao u People & Culture tim kako bismo naglasili suštinu našeg posla, ono što nam je zaista

važno, a to su ljudi i kultura. Ljudi čine srž Q-a, a kultura koju svi zajedno oblikujemo pomaže nam da

izgradimo sjajne timove, privučemo klijente i kreiramo ugodno i motivirajuće mjesto za rad.


Redovito ispitujemo zadovoljstvo zaposlenika i poduzimamo akcije usmjerene na povećanje engagementa i wellbeinga. Usmjereni smo na razvoj zaposlenika - podržavamo ih u njihovom osobnom i profesionalnom razvoju, kreiramo i provodimo interne soft skills radionice. Radimo na izgradnji kulture feedbacka i transparentnosti, a kolegica iz tima ima čak i svoju emisiju „Kavica sa Sarom" u kojoj ugošćuje naše zaposlenike kako bi bolje upoznali njih i njihove odjele. Na kraju, bavimo se i HR administracijom i benefitima.


Feedback & Feedforward


Feedback je jedna od najvažnijih HR tema u mojoj organizaciji i ponekad mislim da smo ljudima već i

dosadni s raznim inicijativama u kojima potičemo feedback. Mislim da ne bih mogla toliko uporno i

dosljedno promovirati feedback unutar naše organizacije da mi i samoj nije vrlo važno dati i dobiti

feedback. Preferiram feedforward u sklopu kojeg odmah dobijem i konkretan prijedlog za poboljšanje

jer vjerujem da se na taj način stvara dodana vrijednost.


Jedan od meni dražih citata je: “Feedback is the broccoli of conversations. It’s not very appetizing

and we’d prefer something else if possible, but deep down we know that ultimately it’s good for us.” -

(Marc Effron)


Greške i loše odluke


Najbolji savjet koji sam dobila u karijeri je “Bolje donesi odluku koja će se možda pokazati lošom,

nego da čekaš da tvoj šef odluku donese umjesto tebe. Štoviše, taj šef nerijetko ima 10% informacija

koje vjerojatno imaš ti!“ No, generalno smatram da za svaki savjet postoji mjesto i vrijeme. Naime,

nekome tko radi u firmi sa snažnom hijerarhijom te traži strukturiranost i vodstvo zbog nedostatka

znanja i iskustva, ovakav savjet će biti kontraproduktivan. Meni danas, na poziciji na kojoj jesam,

sloboda u odlučivanju donosi veliko zadovoljstvo i motivaciju.


Kad sam zadnji put učinila veću grešku (prema mojim kriterijima) i došla s time mom šefu, on je

reagirao potpuno smireno, čak bih rekla ohrabrujuće. Njegova reakcija me potpuno iznenadila i mogu

reći da je taj moment za mene na neki način bio oslobađajući. Od školske dobi smo kažnjavani za

pogreške i zbog toga razvijamo strah od njih, zauzimamo ziheraški pristup, osjećamo krivnju,

otpor promjenama i izlasku iz comfort zone - sve to koči učenje, kreativnost, inovaciju i stvara

dodatni stres. Naravno, nitko ne voli griješiti, no možda nismo svjesni koliko energije ulažemo u

izbjegavanje pogreški i koliko nam bilo bolje da tu energiju preusmjerimo u nove ideje i hrabre poteze.

Smatram da je jako važno da organizacija potiče učenje iz vlastitih grešaka i uviđa da su to prilike za

poboljšanje sebe i procesa. Growth mindset pomaže i pojedincima i firmama da rastu!


Transparentnost i utjecaj na zadovoljstvo


Postoji rizik da upadnemo u zamku djelovanja iz svoje perspektive, onoga što je meni osobno važno,

pa zato radije pitamo ljude što je njima važno kroz naša mjesečna istraživanja. U njima se pokazalo

da poznavanje i razumijevanje strategije firme te pravedno nagrađivanje i omogućavanje prilika

za rast i razvoj imaju najveći utjecaj na zadovoljstvo ljudi. Osim toga, zadovoljstvu doprinose i osjećaj

autonomije, rad na zanimljivim projektima, dobri međuljudski odnosi i fleksibilnost u pogledu radnog

vremena i mjesta rada.


Smatram da su zadovoljstvu ljudi doprinijeli i otvoreni kanali komunikacije te transparentnost kojoj smo se tijekom pandemije posvetili više nego ikad. 

 

Kada bih dobila velik novac kojeg možeš potrošiti na dobrobit i zadovoljstvo zaposlenika, potrošila

bih ga na doživljaje i iskustva poput zajedničkih putovanja i raznih team building aktivnosti, više

slobodnih dana za inoviranje i istraživanje, veće iznose za međusobno nagrađivanje kolega,

neograničen budžet za edukaciju te na kontinuiranu i besplatnu psihološku podršku ili coaching,

prema potrebi zaposlenika. Moram sada stati, ideje samo dolaze, a velikog novca nema na vidiku...

zasad. ;)


Inspiracija i definicija uspjeha


Inspiraciju pronalazim u različitim ljudima, a ono što im je zajedničko je da su odvažni i hrabri,

sposobni prevladati teške okolnosti svojom snagom i upornošću. Oličenje takve osobe je William

Kamkwamba za kojeg nisam ni znala donedavno dok nisam pogledala film „The Boy Who Harnessed

the Wind“. Osim toga, inspiriraju me ljudi koji su izvrsni u onome što rade - recimo, Dave Ulrich kao

otac modernog HR-a, Žana Goić Petričević kao coach i Esther Perel kao psihoterapeut.


Uspjeh je za mene osjećaj zadovoljstva kad koristim svoje potencijale u svrhu koja mi je važna i kad

sam u tome najbolja što mogu biti. Biti autentičan u onome što mislim, osjećam i kako se ponašam

te živjeti u skladu sa svojim vrijednostima. Uspjeh je i postići work-life balance, no na tome još

uvijek radim.:)


Volim što mi ovaj posao omogućuje kontinuirano učenje i razvoj, slobodu i kreativnost. Volim što

radim s dragim, sposobnim i ambicioznim ljudima. Volim što imam mogućnost podržati nečiji razvoj i

gledati tu osobu kako postaje najbolja verzija sebe.

                                                             

Ideali i idealni timovi


Temeljne ljudske vrijednosti kao što su dobrota, iskrenost i poštenje jako su mi važne i ne mogu si

zamisliti da radim za poslodavca čije su vrijednosti dijametralno suprotne mojima. Jako sam sretna

što je jedna od naših Q vrijednosti Be Kind i što je u Q-u zaista živimo.


HR tim u Q


Budući da živimo i radimo u vrlo kompleksnom, tzv. VUCA svijetu, rekla bih da je prilagodljivost

kontekstu, klijentima i kolegama jako poželjna osobina. S druge strane, teško se nosim s

nefleksibilnošću odnosno nesklonošću promjenama i kompromisima te osobama koje nisu svjesne

sebe i teško prihvaćaju feedback u vezi s vlastitim slijepim pjegama.


Idealan tim za mene čine ljudi koji imaju T-shaped skills, zajedničku svrhu, međusobno povjerenje i podršku, otvoreno komuniciraju, prilagodljivi su i inovativni, posvećeni su kontinuiranom poboljšanju. Osim toga, svjesni su svojih individualnih talenata i snaga i pronalaze način kako njima mogu najbolje doprinijeti timu.

U brzorastućim organizacijama bitno je ne zaboraviti i vlastiti razvoj


Danas je na Internetu dostupno jako puno materijala, no postoji nekoliko izvora kojima se uvijek rado

vraćam. To su Quantum Workplace i Lattice koji imaju zaista korisnu “knjižnicu”, zatim AIHR koji nudi

puno različitih edukacija i materijala, nezaobilazni Udemy i Coursera (preporuka je The Science of

Well Being). Uvijek imam otvorenih više tabova sa zanimljivim člancima koje želim pročitati, a najčešći izvori su mi Gartner, Harvard Business Review i naravno Talent Brief (hvala Anja!). Osim toga, čitam izvrstan HR World Magazine, trudim se sudjelovati na što više relevatnih radionica i webinara, a fantastičan izvor

informacija i iskustava je i Hacking HR - na naše hrvatsko izdanje sam zaista ponosna i čestitam

kolegicama koje su ga pokrenule!

 

Posljednja edukacija na kojoj sam bila zajedno s menadžmentom i svim našim voditeljima je

“Osobna iskaznica potencijala” u organizaciji Edukator ID-a. Proveli smo cijeli dan otkrivajući svoje

Gallupove talente i kako nam oni mogu pomoći da bolje surađujemo, vodimo i radimo.

 

Od knjiga su mi dragi klasici poput Marshalla Goldsmitha: What Got You Here Won't Get You There i

Laszlo Bocka “Work Rules”. Zadnja koju sam pročitala i koju mogu preporučiti je “How Performance

Management Is Killing Performance and What to Do About It”. Izvan HR-a toplo preporučam knjigu

“Kad tijelo kaže ne”, autor je Gabor Mate.

 

Što bi bilo kad bi bilo …


Da ne radim ovaj posao bila bih glazbeni menadžer :), a trenutno bih rado fotkala obrise Londona s

Primrose Hilla. Veliki sam zaljubljenik u London i jako sam sretna što otvaramo naš idući ured

upravo tamo!


I za kraj… Tinoterapija


U slobodno vrijeme uživam u traženju zanimljivih kadrova za fotkanje, igranju “škole” ili “Pogodi tko

sam” s mojom 8-godišnjom nećakinjom i u šetnji sa psom Tinom (ta aktivnost je u mom krugu ljudi

poznata kao “Tinoterapija”).





296 views