• Vladimir Benić

Budućnost rada zahtijeva vještine koje većina timova nema

U naslovu ovog briefa kriju se i najveći rizici, ali i najveće prilike za većinu organizacija i razvoj ljudskih vještina. Kao i u većini drugih primjera gdje je kriza (epidemija) uzrokovala brze promjene i prilagodbe, imamo odličnu priliku optimizirati modele rada i dizajnirati neku bolju budućnost. Jer čovjek je upravo to - "stroj"za rješavanje problema i prilagodbu na novo, drukčije, bolje. Neki su u tome uspješniji, neki manje uspješni, ali to je sad posve druga tema koja danas i čini ovaj šareni svijet tako zanimljivim.


Budućnost rada nema neku čvrstu definiciju - općenito radi se o temi unutar koje tvrtke pokušavaju bolje razumjeti kako će snažnija prisutnost tehnologije i globalizacija utjecati na način rada njihovih zaposlenika, kako će se promijeniti upravljanje ljudskim potencijalima i kakav će utjecaj imati promjene na način na koji tvrtke posluju.



Davno sam još objavio kako je u srži kapitalizam također sustav za rješavanja problema. Svi proizvodi i usluge rješavaju neke probleme nekome tko ih je spreman platiti. Za nekoga je to obrazovanje, za nekoga prijevozno sredstvo, način kupovine, umrežavanje... I svakim danom rješavamo nove probleme, a kapitalizam nas nagrađuje. Što smo bolji u rješavanju problema, više se traže naše usluge i proizvodi, više zarađujemo.


Ključan problem oblikovanja budućnosti bilo kojeg sustava pa tako i onog sustava rada (organizacije rada u širem smislu) je brzina promjena. Što su sustavi efikasniji, tehnološki napredniji i kompleksniji, tako se i brzina promjena mijenja. Možda je bolje reći da je ključan problem donositi odluke u takvim sustavima.


Što to znači za naše vještine?


Tržište znanja i vještina je prije nekih 15-ak godina definitivno izgubilo utrku s tehnološkim razvojem i napretkom poslovnih sustava. Danas je na većini uredskih poslova jako teško održati korak s organizacijskim promjenama, a rad od kuće je samo pojačao taj nesrazmjer i prisilno nas ubrzao nekoliko desetaka godina unaprijed. Možemo reći da je budućnost rada stigla ili da smo "gurnuti" u tu budućnost zbog COVID-19 krize.


U budućnosti se očekuje da gotovo sve organizacije budu otvorenije prema radu od kuće. S obzirom kako smo mi godinama oblikovani raditi i surađivati u modelu rada iz ureda i bliskim interakcijama, za velik broj ljudi rad od kuće predstavlja ozbiljne operativne izazove. Da, možete vi imati potrebna znanja i vještine za efikasan rad na svojim zadacima, ali imate li pristup poslu i vještine prilagođene radu od kuće?

Prema istraživanju SHRM-a, čak 71% tvrtki ima poteškoća u prilagodbi s radom od kuće.


Samo-motivacija


Posao u uredu nas ponekad "natjera" određene zadatke napraviti jer smo ipak pod određenim nadzorom i pritiskom grupe (ljudi oko nas koji vide radimo li ili ne). Kod rada od kuće, potrebno je imati puno veću motivaciju svakodnevno odrađivati svoje zadatke jednako učinkovito. U situaciji u kojem su radnici tek došli u tim, trebaju puno naučiti, provode se određene organizacijske promjene ili uvode novi sustavi - sve su scenariji u kojima je značajno veće opterećenje na radnicima koji rade od kuće i koji troše više energije na obavljanje svojih zadataka i snalaženje s promjenama.


Pisana komunikacija


Kada radite na daljinu većina komunikacije s timom bit će putem e-pošte, teksta i privatnih poruka. Ako organizacija određen period radi izvan ureda, postoji veliki rizik kao i dodatno opterećenje svima u timu da se energija usmjerava na razumijevanje napisanog, zaključenog, ponekada i odlučenog. Uz to, posve je drukčiji model pamćenja radnih situacija, odluka i zadataka u kojima smo svi zajedno u uredu, pričamo, raspravljamo i zaključujemo o nekoj temi i o našoj sposobnosti da takav model prilagodimo komunikaciji u pisanom obliku.


Interna komunikacija


Posebno važna postaje interna komunikacija u situaciji u kojoj su timovi dislocirani ili u većoj mjeri u radu od kuće. Međutim, osim kvalitetne komunikacije potrebno je napraviti korak više prema boljem razumijevanju učinkovitosti te komunikacije. Potrebno je dizajnirati komunikacijske kanale koji omogućavaju mjerenja i analize sadržaja. Poslodavci mogu dobiti vrijedne uvide o angažmanu zaposlenika s porukama i komunikacijom koja im je isporučena, bilo od strane managera ili kolega iz HR-a ili internih komunikacija.


Uloga managera


Manageri imaju dodatno opterećenje kvalitetno obavljati niz svojih funkcija. Pozicija managera je i danas, u uredskom okruženju često prezahtjevna za prosječnog managera i brojne neefikasnosti proizlaze iz lošeg upravljanja. Kada taj kontekst komunikacije, povratne informacije, upravljanja projektima, delegiranja, razumijevanja potreba tima i podrške timu stavimo u kontekst rada od kuće, management ima višestruko veću potrebu komunicirati s timom, ali i zapisivati puno veći dio komunikacije, što jučer nije bilo potrebno dokumentirati u takvom opsegu. Dodatno opterećenje managerima je zapošljavanje novih članova tima, njihova edukacija i onboarding, zatim uloga komuniciranja određenih korporativnih odluka, promjena, itd. Manager budućnosti treba značajno bolje razumjeti modele organizacije rada, prepoznati koji zaposlenici mogu i imaju vještine u većoj mjeri raditi od kuće, ovisno o odabranom modelu i zapošljavati i procjenjivati kandidate za posao, osmisliti modele komunikacije i dokumentacije timskih zadataka i odluka, upravljati produktivnošću timova, itd.



Komunikacijske vještine i remote rad

Rješavanje problema


Pristup u analizi i razumijevanju problema najčešće ovisi o pomoći i podršci koja je potrebna nekome tko se suočio s poslovnim problemom (inače ne bi niti bio u problemu). Budućnost rada i ubrzana digitalizacija zahtijevaju sposobnost boljeg prepoznavanja problema, efikasne komunikacije s onima koji mogu pomoći i rješavanje samog problema ili predlaganje rješenja. Kako su sustavi u većoj mjeri digitalizirani, tako je potrebno i bolje razumijevanje sustava kako bi se problem otklonio. Sve to dodatno otežava situacija rada od kuće, ali i manjak vremena i edukacije usmjerene na procese kako bi se problemi izbjegli. Opterećenje je promjena u kojoj radnici u većoj mjeri moraju koristiti digitalne alate koje do jučer nisu morali koristiti.


Povjerenje


Ako je uspješna suradnja temelj produktivnih timova (istraživanje Google), onda je povjerenje u timu temelj uspješne suradnje. Ako ga nemate, odnosi se raspadaju. Ako ne možete vjerovati osobi koja radi na daljinu, nemogućnost svakodnevnog viđanja uzrokovat će potrebu za pretjeranom kontrolom, sumnjičavost, nezadovoljstvo. Umjesto na produktivnost, pažnju ćete usmjeravati na kontrolu i opterećivanje članova tima dokazivanjem da su "na poslu".


Organizacija rada ili upravljanje radnim opterećenjem


Možda najveći izazov za budućnost rada i dizajn radnih mjesta bit će u samim procesima i povezanosti između strategije i ciljeva organizacije i sposobnostima organizacije da ostvari te ciljeve. Ovaj segment vještina tiče se svih gore navedenih, a i produbljuje organizacijske izazove za data-driven odlučivanjem, sustavnim prikupljanjem i analizom podataka, provođenjem istraživanja, izgradnjom kulture koja će jednako tretirati rad iz ureda i rad od kuće, razumijevanjem koje alate i procese koristiti i mijenjati, dizajniranjem novih procesa i organizacijskih struktura. Sve to uz stalno opterećenje postizanja strateških ciljeva i podizanja konkurentnosti u nešto težem kontekstu rada od kuće i djelomično iz ureda... Sve mi se čini kako ćemo iz ovakve budućnosti rado prizivati prošlost.